søndag den 25. maj 2014

Planteholdsopgave - Såning af cherry tomatskiver

Jeg har idag arbejdet videre med planteholdsopgaven, som idag bestod af et pædagogisk forløb, hvor jeg sammen med et barn/bruger har sået små cherrytomatskiver i 2 krukker, som er en del af planteholdsopgaven. 

Inden såning tog jeg sammen med barnet ned i supermarkedet og spurgte barnet hvilke tomater hun bedst kunne lide. Hun kunne bedst lide cherrytomater, hvilket resulterede i at vi købte en bakke cherrytomater som vi ville skære i skiver og prøve at så skiverne i så- og prikkeljord i 2 potter, hvor vi derefter vil stille dem i vindueskarmen mod vest på et værelse for at fremme spirings processen. 

Jeg forklarede pigen at disse røde cherrytomater vi købte, var de samme som vi tidligere havde sået som frø i forbindelse med denne opgave, hvilket har vokset sig til store flotte planter, som hun glæder sig til at smage når de i drivhuset har vokset sig røde og modne i løbet af sommeren. 

Her er billeder af cherry tomatskive såningsprocessen fra idag. 


 Nede i supermarkedet vælges der små cherry tomater

Dem der -----> skal det være

Barnet/brugeren får selv lov til at skære dem i skiver

Barnet synes det var sjovt at købe tomater
og derefter at skulle så dem.

Jeg støtter og er behjælpelig

Her tages der regnvand fra tønden, som er
godt at plante i, da det ikke indeholder b. la. kalk.

Regnvand

Der blev anvendt så- og prikkeljord

Vi anvendte 2 potter til såning

Jorden vandes med regnvand, inden tomatskiverne lægges i jorden


Tomatskiverne ligges på jorden
                                                 

og der kommes lidt jord ovenpå tomatskiverne

Jorden vandes til sidst så den er fugtig

2 stk plantet cherry tomatplanter

For at fremme spiringsprocessen, har jeg sat dem i vindues-
karmen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar