fredag den 23. maj 2014

Dukkeopgave - 2. Tekstil - Bomuldsstof Symaskine

Jeg har nu anvendt 2. tekstil i forbindelse med min dukkeopgave, som består af bomuldsstof, som jeg skal formå at sy til et par seler og en trøje til min Trolde dukke på em symaskine. 

Jeg synes det kunne være spændende at vide lidt om symaskines historie, og har derved undersøgt og læst mig frem til følgende tidslinje:

Symaskinenshistorie - historisk overblik
  • ca. 1790, blev der rygtede at der i Paris var primitive symaskiner, lavet af træ.
  • 1846, Amerikaneren Howe tager patent på en stikkemaskine. En anden mand ved navn Isac M. Singer udvikler efterhånden maskinen og fremstillingsmetoden. I ca. 1860 kommer den til Europa. 
  • 1851, Singer fremstiller den første serieproducerede funktionsdygtige symaskine. Den første symaskine fabrik, lå i New York. 
  • 1887, tyskeren Kayser opfinder symaskinen, der kan sy zigzag. 
  • 1959, prisbillige symaskiner fra Japan kommer på markedet
  • 1975, første computerstyrede symaskiner kommer på markedet
  • Derefter udvikles symaskinen og dens kunnen/funktionerne til nyere og moderne teknologi, som vi kender og kan anvende i nutiden.
Her er billededokumentation over arbejdsprocessen med tekstil bomuldsstof og symaskine anvendelse

 Alt ligger klar til bomulds syning på maskine

Har anvendt en gammel bomulds skjorte købt i genbrugs butik

Forberedelse og mål til et mønster

Mønster jeg skal sy efter

Klar til at tegne på stoffet rundt om min
udarbejdede mønster

Der måles inden syning

Nålene er med til at holde på stoffet imens der syes
Mit eget sysæt - forskellige tråde til symaskinen

En god kvalitets symaskine. PFAFF Select 1536

Denne maskine har mange forskellige varianter at sy på.

Syningsprocessen igang

Pedalen hjælper til

Et par færdige syede bomulds bukser

T-shirt også købt i genbrug

Et par bredde skuldre

En trøje der er klar til at blive syet sammen
 Lidt vanskelig at sy synes jeg, men det lykkedes
                                     
Og der syes stadig.....

Trøje og bukser påsættes på Trolde

Så syes selerne

Selerne skal syes på i hånden
Trolde glad og tilfreds med sit nye tøj

Tøjet set bagfra

Tøjet set forfra

Nu mangler jeg at montere fødderne og
brodere navnet Trolde på bukserne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar