søndag den 19. oktober 2014

Biotopopgave 6 - Drage

Hjemmelavet drage
Danmark er et ret blæsende land året rundt, Dette giver muligheder for b. la. drageflyvning. Der ses ofte drager der flyver i det danske land, oftest langs kysterne og ved de danske strande, hvor vinden for alvor kan tage fat. 

At sætte drager op handler også meget om at lære vind og vejr at kende, og det kræver tid og øvelse. 

Et spørgsmål man oftest kan blive spurgt om som pædagog, kan lyde således; 
Hvordan kan en drage flyve?
Svar: En drage kan flyve, fordi vinden skubber til den. Vinden udøver en kraft på dragen. 

Derved er det vigtigt at vi som pædagoger kan forklare det enkelte barn, hvorfor en drage kan flyve og fortælle barnet omkring vin og vejr i forbindelse med drageflyvning. På den måde lærer børnene omkring naturens kræfter, simpel teknik og kan derved få en større interesse for naturvidenskab. 

Jeg har valgt at bygge en drage af materialet en plastikpose, en bambuspind og snor. 

Efter flere vellykket forsøg, kan jeg reflektere over denne aktivitet, som jeg syntes var sjovt og meget lærerigt, idet børnene selv fandt frem til flere beslutninger og hvordan dragen skulle se ud :) 


Her er billeder af drageprocessen. 

Plastikpose, bambuspinde, snor og tape

Der bygges drage i børnehøjde :) 

Børnene deltog aktivt og fandt selv løsninger på
hvordan dragen skulle opbygges 

Klar til at komme ud i efterårsvinden

Fra jorden til luften

Børnene fandt selv fremtil hvordan De ville
sætte dragen op i luften og bruge vinden

Der blev løbet i forsøget på at sætte dragen op

Forsøget virkede og dragen er nu i luften,
men ikke helt så højt som de rigtige drager
der flyver langs de danske kyster

Der var flere vellykket forsøg

Dragen er oppe og der bliver kæmpet og løbet

Efter flere vellykket forsøg, kan jeg reflektere
over denne aktivitet, som jeg syntes var sjovt
og meget lærerigt, idet børnene selv fandt frem
til flere beslutninger og hvordan dragen skulle
se ud og hvilke materialer der skulle anvendes til den :) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar