Biotopopgave 5
Aktivitet: Bål og bålmad
I sidste uge lavede jeg en friluftsaktivitet med en brugergruppe børn mellem 7-14 år. Aktiviteten omhandlede bål og mad over bål.
Ildens historie
Ild har en
stor betydning for mennesket og har alle dage været en afgørende kilde for
mennesket, i forhold til varme, madlavning samt til energikilde. Ilden betød
varme, tryghed, overlevelse samt sammenhold. Bålet var samlingsstedet.
Ilden har
stadig en stor betydning for os mennesker i det senmoderne samfund og anvendes
f. eks. til stearinlys, som skaber hygge, ro og sammenhold. I
friluftslivet har ilden ligeledes altid haft stor betydning, i form af bål og
at lave mad over bål. I takt med at tiden ændrer sig, mulighederne ændrer sig,
ændres forbruget af ressourcer sig ligeledes.
Brand sikkerhed
Sikkerheden er
vigtig når der laves bål. Der kan på et øjeblik ske et uheld når man færdes
omkring åben ild. Der skal i forbindelse
med bål benyttes sikkert og ordentlig båludstyr, og der skal altid være adgang
til vand eller et brandtæppe, til at slukke en evt. ildebrand.
Pædagogens
rolle
Pædagogens
rolle vil her være at gøre brugerne opmærksomme på ildens farlighed og
konsekvenser, og være opmærksom på deres færden rundt om bålet samt fortælle og
klarlægge regler omkring ild og bål. Pædagogens rolle er ligeledes at vide at
hvis man har børn med til sådanne aktiviteter, vil de oftest være nysgerrige,
undersøgende samt eksperimentere. Pædagogens rolle vil dermed være at sikre at
sikkerheden er i top, når man har med ild og bål at gøre.
Herunder kan i se billededokumentation af frilufts aktiviteten bål.
Træ fra biotopen
|
Jeg fandt brænde stykker på min biotop og medbragte det til min bål aktivitet |
|
Brænde fra biotopen |
Optænding af tørt træ/lister
|
Brugte en avis og trælister til at tænde op med |
|
Ild i bålet |
|
En hyggelig ventetid |
|
Der holdes et øje til bålet |
Redskaber til bål aktivitet
|
Bålredskaber, pander, si til brug til popcorn
samt lange snobrødspinde (som vi ikke fik brug for) |
|
Grydeophæng stativ som jeg lånte ved en bekendt |
|
Gryde m/låg i grydeophæng i rustfrit stål |
Mad over bål
Æggekage med kartofler og grøntsager fra planteholdsopgave/drivhuset
|
Grøntsager, kartofler og æg - blev til en lækker æggekage |
|
Et barn passer æggene. Sikkerheden er fin i denne situation
og jeg/pædagogen holder øje med barnet og sikkerheden |
|
Der laves æggekage |
Krydrede urtefrikadeller over bål
|
Svinefars med forskellige krydderurter og havregryn |
|
Grøntsagsæggekage og urte frikadeller |
|
Klar til servering ude i naturen |
|
Jeg fik også opgaven at passe bålmaden |
Hjemmelavede pizza over bål
|
Brugergruppen ønskede at lave deres egne pizzaer |
|
De tog lidt længere tid om at blive bagt færdige |
|
Brugergruppen nyder bålmadet |
Grøntsagssuppe
|
Grydeophæng i rustfrit stål |
|
Drengen/barnet finder det sjovt at lave bålmad |
|
Suppen passes og røres rundt |
|
Der er styr på gryden :) |
|
Stolt over vores mad over bål :) |
|
Den færdige grøntsagssuppe som blev lyserød,
fordi vi brugte røde gulerødder :) Det synes børnene
var sjovt og den smagte lækkert. |
Aroniabær og hyldebær - saft
|
Hyldebærene er sat på over bålet |
|
Det store barn/teenager rører rundt i de lækre og modne aroniabær |
|
Aroniabærene dufter lækkert :) |
|
Bærerne er nu blevet til saft og det bliver siet |
|
Derefter bliver det hældt i flaske |
|
Stolt over mit hjemmelavede saft |
|
Færdig hjemmelavet aronia/hyldebær saft tilsat lidt sødemiddel :) |
Dessert over bål
Pandekager over bål
|
Pandekager til dessert |
|
Dessert pandekager :) |
|
Børnene godkendte pandekagerne |
Popcorn over bål
|
Popcorn over bål |
|
Der er gang i desserterne i bålet |
|
Der skulle en voksen til at hjælpe lidt |
|
En voksen ville også prøve at lave popcorn |
|
Pludselig begyndte det at blive til popcorn :) |
Grillede skumfiduser med kiks
|
En klassiker når der lavet bål..... :)
Grillede skumfiduser med mariekiks |
|
Der grilles skumfiduser |
|
En hapser klar til at spise :) |
Litteratur om bål og mad over bål
|
Jeg medbragte litteratur omkring bål og mad over bål samt bøger om friluftsliv |
|
Der læses litteratur omkring bål |
|
Et af børnene fandt det interessant og fik gode ideer til bålmad |
Gløder og et slukket bål - sikkerhed
|
Bålet er her ved at være slut |
|
Et par enkle gløder tilbage. |
|
Gløderne er nu væk |
|
Da det var mørkt gik jeg ud og sikrede at bålet var helt slukket
og at der ikke var nogle gløder tilbage.
|
Jeg reflekterer og kigger lige nu tilbage på denne bålaktivitet som en vellykket og en positiv oplevelse. Jeg adspurgte efterfølgende børnene var de syntes om det at lave bål og mad over bål, og de fandt det meget sjovt og interessant og det vil de meget gerne prøve igen :)
Nej hvor ser det fedt ud med alt det forskellige mad på bålet og hygge omkring det. Synes virkelig du har nået meget og brugt mange gode ideer ;-)
SvarSletOg super mange billeder fra hele processen!
Kender ikke aronia-bær, er det det samme som hyldebær?
Mange tak Vibeke :) Ja vi fik nået en del bålmad og forskellige retter over bål, som vigtigst af alt at børnene kunne lide det og synes det var sjovt og spændende. Aroniabærene smáger lidt anderledes end hyldebærene og de er super sunde med mange vitaminer i :)
SvarSlet