mandag den 28. april 2014

Biotopopgave 3 - Begrundelse for aktiviteter på min biotop

Sanne
4. semester
VNT
d. 28. april 2014

Biotopopgave 3


Aktivitet 1 – Plantebestemmelse
Aktivitet (hvad): Gåtur på biotop med børn

Pædagogisk mål (hvorfor): For at se hvilke blomster/planter der befinder sig på biotopen, og ligeledes for at følge blomsternes/planternes udvikling i løbet af foråret – det blomstrer lige nu på denne årstid

Rammer (hvordan): Skabe frihed, tid og rum for børnene. Børnene skal dufte, plukke og grave planter op og røre ved dem, hvilket berører de forskellige sanser.

Pædagogens rolle: Være vejledende og engageret og støttende. Besidde en faglig viden. Lade børnene sanse og dufte blomsterne/planterne.

Dokumentation: Tage billeder af aktiviteten og tegne de blomster/planter vi plukker på biotopen.



Aktivitet 2 – Skovtur på biotopen
Aktivitet (hvad): På tur ude under åben himmel med små børn.

Pædagogisk mål (hvorfor): For at udnytte den skønne natur vi har i Danmark, nyde forårets fremtrædende og fordi jeg tror at børnene finder det interessant og hyggeligt at være på tur udenfor.

Rammer (hvordan): Jeg vil finde et roligt og hyggeligt sted på min biotop og medbringe tæppe, mad, og drikkevarer.

Pædagogens rolle: Være afslappende, rolig og bidrage med godt humør. Lade børnene have det sjovt og være i et godt samvær.

Dokumentation: Jeg vil dokumentere dette via billede materiale.


Aktivitet 3 – Dyr på biotopen
Aktivitet (hvad): Hvilke dyr befinder sig på biotopen.

Pædagogisk mål (hvorfor): Det pædagogiske mål er her at børnene får kendskab til forskellige dyrearter, og selv skal lede efter dyr i skovbunden, ved søen eller på de store græsarealer på biotopen.

Rammer (hvordan): Jeg vil samle nogle børn og holde et oplæg omkring hvilke dyrearter man kan finde i skovbunden og i søer/bæk. Derefter vil jeg tage dem med ned på biotopen og lade dem kigge og undersøge biotopen og søen.

Pædagogens rolle: Være engageret, afslappende, fortællende og gøre mig tydelig forklarende og kommunikerende. Jeg vil ligeledes iagttage børnene, mens de søger og leder efter dyr og være støttende hvis de har brug for det.

Dokumentation: Jeg vil anvende billede materiale som dokumentation for aktiviteten.


Aktivitet 4 – Balance/motorik træning på de væltede træer
Aktivitet (hvad): Balance træning og styrkelse af barnets motorik på et anderledes og på et natur redskab.


Pædagogisk mål (hvorfor): For at udfordre barnet motorisk, og for at styrke barnets balance. Et må for denne aktivitet er ligeledes at udvise mod, at turde, skabe tillid, tro og afprøve sig selv i fysisk tilstand. 

Rammer (hvordan): Stormen har efterladt sig mange væltede træer, så denne aktivitet vil foregå på de liggende træer, der ligger på biotopens skovområde.

Pædagogens rolle: Være engageret, tilstede, hjælpe barnet der har brug for hjælp til at holde balance, skabe tillid overfor det enkelte barn, være smilende, bidrage med godt humør.

Dokumentation: Jeg vil ligeledes tage billeder af denne aktivitet, som fastholdelse i aktiviteten og som dokumentation.


Aktivitet 5 – Fugle og ænder på biotopen
Aktivitet (hvad): Hvilke fugle og ænder befinder sig på min biotop og hvilke nogle ser vi mens vi befinder os på biotopen.

Pædagogisk mål (hvorfor): Et mål for denne aktivitet er, at barnet får kendskab til forskellige fuglearter og ser dem med deres egne øjne og ser hvilke ænder der lever ved biotopens søområde. Ligeledes også for at høre fuglene kvidrer og synge og for at høre hvilke lyde ænderne udtrykker. Dette vil berøre barnets sanser.

Rammer (hvordan): Jeg vil tage børn med ned på min biotop, hvor vi vil finde os et roligt sted, hvor vi kan høre fuglene kvidre og synge og bevæge os roligt nær ænderne.

Pædagogens rolle: Pædagogen/jeg skal være rolig, afslappet, og få børnene til at være stille, så de ikke skræmmer disse dyrearter væk. Jeg skal være fortællende og forklarende hvis børnene har spørgsmål.

Dokumentation: Jeg vil dokumentere denne aktivitet med billede materiale.


Didaktiske overvejelser
Under hele dette forløb, biotopopgave 3, har jeg overvejet de didaktiske aspekter og formål i arbejdet med børnene. Jeg har haft forskellige formål med de forskellige aktiviteter og opnået et fælles tredje med barnet/børnene, hvilket har været meget lærerig, givtig og interessant.


Kommende aktiviteter på biotopen
Jeg vil i den kommende tid fortsat følge min biotop på tætteste hold, være aktiv og følge dennes udvikling frem til sommerens fremkommende. Jeg vil fortsat lave forskellige aktiviteter på min biotop som b. la. skal omhandle:

Indsamling af skrald: som skal foregå sammen med et barn/børn (fordi vi er blevet meget miljøbevidste, og vi skal passe på naturen og dennes forurening og barnet får derved en indsigt i, hvad det vil sige når man smider skrald i naturen)

Hulebygning: skoven giver utalrige muligheder for at være kreative og man kan derved bygge sin egen hule ved at finde grene, ting og andet på biotopen. Dette har jeg ligeledes tænkt mig at gøre med et barn/børn, fordi jeg tror de vil finde det sjovt og spændende at finde deres egne materialer til hulebygning. 

Fælder: Jeg vil prøve at lave forskellige slags fælder (madfælder), som skal hjælpe med at fange smådyr/småkryb, som jeg vil placere forskellige steder på biotopen.

Og ligeledes fortsat se efter forskellige dyrearter, evt. lave nogle forsøg osv.


Jeg har dokumenteret de forskellige aktiviteter på min blog, i form af billede materiale.



 Udarbejdet af: Sanne Troelsgaard, Pædagogstuderende Net, PN12522. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar