Sanne
4. semester
VNT
d. 28. april 2014
Biotopopgave 3
Aktivitet 1 – Plantebestemmelse
Aktivitet (hvad): Gåtur på biotop med
børn
Pædagogisk mål (hvorfor): For at se
hvilke blomster/planter der befinder sig på biotopen, og ligeledes for at følge
blomsternes/planternes udvikling i løbet af foråret – det blomstrer lige nu på
denne årstid
Rammer (hvordan): Skabe frihed, tid og rum
for børnene. Børnene skal dufte, plukke og grave planter op og røre ved dem,
hvilket berører de forskellige sanser.
Pædagogens rolle: Være vejledende og
engageret og støttende. Besidde en faglig viden. Lade børnene sanse og dufte
blomsterne/planterne.
Dokumentation: Tage billeder af
aktiviteten og tegne de blomster/planter vi plukker på biotopen.
Aktivitet 2 – Skovtur på biotopen
Aktivitet (hvad): På tur ude under åben
himmel med små børn.
Pædagogisk mål (hvorfor): For at
udnytte den skønne natur vi har i Danmark, nyde forårets fremtrædende og fordi
jeg tror at børnene finder det interessant og hyggeligt at være på tur udenfor.
Rammer (hvordan): Jeg vil finde et
roligt og hyggeligt sted på min biotop og medbringe tæppe, mad, og drikkevarer.
Pædagogens rolle: Være afslappende,
rolig og bidrage med godt humør. Lade børnene have det sjovt og være i et godt
samvær.
Dokumentation: Jeg vil dokumentere
dette via billede materiale.
Aktivitet 3 – Dyr på biotopen
Aktivitet (hvad): Hvilke dyr befinder
sig på biotopen.
Pædagogisk mål (hvorfor): Det
pædagogiske mål er her at børnene får kendskab til forskellige dyrearter, og
selv skal lede efter dyr i skovbunden, ved søen eller på de store græsarealer på
biotopen.
Rammer (hvordan): Jeg vil samle nogle
børn og holde et oplæg omkring hvilke dyrearter man kan finde i skovbunden og i
søer/bæk. Derefter vil jeg tage dem med ned på biotopen og lade dem kigge og
undersøge biotopen og søen.
Pædagogens rolle: Være engageret,
afslappende, fortællende og gøre mig tydelig forklarende og kommunikerende. Jeg
vil ligeledes iagttage børnene, mens de søger og leder efter dyr og være
støttende hvis de har brug for det.
Dokumentation: Jeg vil anvende billede
materiale som dokumentation for aktiviteten.
Aktivitet 4 – Balance/motorik træning på de væltede træer
Aktivitet (hvad): Balance træning og
styrkelse af barnets motorik på et anderledes og på et natur redskab.
Pædagogisk mål (hvorfor): For at
udfordre barnet motorisk, og for at styrke barnets balance. Et må for denne
aktivitet er ligeledes at udvise mod, at turde, skabe tillid, tro og afprøve
sig selv i fysisk tilstand.
Rammer (hvordan): Stormen har efterladt
sig mange væltede træer, så denne aktivitet vil foregå på de liggende træer,
der ligger på biotopens skovområde.
Pædagogens rolle: Være engageret,
tilstede, hjælpe barnet der har brug for hjælp til at holde balance, skabe
tillid overfor det enkelte barn, være smilende, bidrage med godt humør.
Dokumentation: Jeg vil ligeledes tage
billeder af denne aktivitet, som fastholdelse i aktiviteten og som
dokumentation.
Aktivitet 5 – Fugle og ænder på biotopen
Aktivitet (hvad): Hvilke fugle og ænder
befinder sig på min biotop og hvilke nogle ser vi mens vi befinder os på
biotopen.
Pædagogisk mål (hvorfor): Et mål for
denne aktivitet er, at barnet får kendskab til forskellige fuglearter og ser
dem med deres egne øjne og ser hvilke ænder der lever ved biotopens søområde.
Ligeledes også for at høre fuglene kvidrer og synge og for at høre hvilke lyde
ænderne udtrykker. Dette vil berøre barnets sanser.
Rammer (hvordan): Jeg vil tage børn med
ned på min biotop, hvor vi vil finde os et roligt sted, hvor vi kan høre
fuglene kvidre og synge og bevæge os roligt nær ænderne.
Pædagogens rolle: Pædagogen/jeg skal
være rolig, afslappet, og få børnene til at være stille, så de ikke skræmmer
disse dyrearter væk. Jeg skal være fortællende og forklarende hvis børnene har
spørgsmål.
Dokumentation: Jeg vil dokumentere
denne aktivitet med billede materiale.
Didaktiske overvejelser
Under hele dette
forløb, biotopopgave 3, har jeg overvejet de didaktiske aspekter og formål i
arbejdet med børnene. Jeg har haft forskellige formål med de forskellige
aktiviteter og opnået et fælles tredje med barnet/børnene, hvilket har været
meget lærerig, givtig og interessant.
Kommende aktiviteter på biotopen
Jeg vil i den
kommende tid fortsat følge min biotop på tætteste hold, være aktiv og følge dennes
udvikling frem til sommerens fremkommende. Jeg vil fortsat lave forskellige
aktiviteter på min biotop som b. la. skal omhandle:
Indsamling af skrald: som skal foregå sammen med et barn/børn (fordi vi er blevet meget miljøbevidste, og vi skal passe på naturen og dennes forurening og barnet får derved en indsigt i, hvad det vil sige når man smider skrald i naturen)
Hulebygning: skoven giver utalrige muligheder for at være kreative og man kan derved bygge sin egen hule ved at finde grene, ting og andet på biotopen. Dette har jeg ligeledes tænkt mig at gøre med et barn/børn, fordi jeg tror de vil finde det sjovt og spændende at finde deres egne materialer til hulebygning.
Indsamling af skrald: som skal foregå sammen med et barn/børn (fordi vi er blevet meget miljøbevidste, og vi skal passe på naturen og dennes forurening og barnet får derved en indsigt i, hvad det vil sige når man smider skrald i naturen)
Hulebygning: skoven giver utalrige muligheder for at være kreative og man kan derved bygge sin egen hule ved at finde grene, ting og andet på biotopen. Dette har jeg ligeledes tænkt mig at gøre med et barn/børn, fordi jeg tror de vil finde det sjovt og spændende at finde deres egne materialer til hulebygning.
Fælder: Jeg vil prøve at lave forskellige slags fælder (madfælder), som skal hjælpe med at fange smådyr/småkryb, som jeg vil placere forskellige steder på biotopen.
Og ligeledes fortsat se efter forskellige dyrearter, evt. lave nogle forsøg osv.
Jeg har
dokumenteret de forskellige aktiviteter på min blog, i form af billede
materiale.
Udarbejdet af: Sanne Troelsgaard,
Pædagogstuderende Net, PN12522.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar