onsdag den 1. maj 2013

Refleksioner omkring naturen og min biotop


Studiedokument

”Mennesket fødes med fine anlæg til sanser, som kan udvikles højt, hvis de stimuleres gennem opvæksten. Når børn får lejlighed for at gøre erfaringer i naturen, udvikles deres sanser, motorik og evne til opmærksomhed. Man kan sige, at både krop og hjerne næres og udvikles i kraft af sanseindtryk, og at naturen med sin store variation byder på særdeles mange indtryk og udfordringer”. (s. 28. i ”Natur og miljø i pædagogisk arbejde”, 2. udgave).

Jeg har gennem faget Natur, Teknik og Værksted udviklet mine sanser. Jeg har fundet en ro, når jeg har givet mig tid til at sidde ved min biotop og tænke og reflektere over fagets CKF´er og hvad jeg indtil nu har lært. Jeg har gennem faget lært og udviklet pædagogiske processer med naturen, været eksperimenterende og undersøgende i naturen, lært nye begreber og teori at kende i form af det læste teori, desuden har jeg fået nogle gode oplevelser ved min biotop og fået lov til at udfolde mig på en kreativ måde samt jeg har udviklet mine sanser i naturen. Derudover har jeg også oplevet at jeg har lært flere faser at kende, som opdagelsesfasen, dernæst undersøgelsesfasen og til sidst refleksionsfasen.

Jeg har oplevet og arbejdet med naturen på en anderledes måde og fået en helt ny tilgang til naturen. Jeg er begyndt at lægge mærke til de små detaljer i naturen, som jeg tidligere slet ikke havde bemærket fandtes samt at jeg er blevet meget fascineret af selve naturen og dens udvikling gennem årstiderne. Jeg betegner naturen som flot, smuk, ro, fordybelse, udfoldelse samt en oplevelse.

Jeg har fået et andet syn på naturen end jeg før havde, hvilket jeg er meget taknemmelig og glad for, og som jeg kan tage med mig videre, i det pædagogiske arbejde.

Udarbejdet af: Sanne Troelsgaard, Pædagogstuderende Net, PN12522.


Her sidder jeg ved min biotop og reflekterer over naturen

Jeg reflekterer samtidig på hvad jeg har lært gennem VNT
 faget indtil nu og hvilke CKF´er jeg har arbejdet med. 


1 kommentar: